Kwaliteit

Zilveren Kruis investeert in het borgen van de basiskwaliteit en het transparant maken van zorguitkomsten. Voor onze verzekerden leveren deze uitkomsten steeds meer keuze-informatie op over een behandeling.

De basiskwaliteit
hoort op orde te zijn 

Van de aanbieders die wij contracteren,
verwachten we dat de geleverde zorg
voldoet aan de minimum-normen van de wetenschappelijke verenigingen, van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, en voldoet aan de kwaliteitsvoorwaarden in onze contracten. Toepassingen dienen medisch verantwoord te zijn en aan stand van wetenschap en praktijk te worden getoetst. Patiëntveiligheid is hierin een leidend thema.

In de gesprekken met zorgaanbieders zal het onderwerp kwaliteit op basis van transparante indicatoren een prominente rol krijgen door gebruik te maken van het een gezamenlijk kwaliteitsdashboard. Daarnaast kijken wij naar internationale ontwikkelingen in de zorgstandaarden en vergelijken waar mogelijk ook de uitkomsten van zorg. Als de  internationale kwaliteit hoger is dan in Nederland, gaan we daarover in dialoog met de beroepsvereniging of passen ons inkoopbeleid aan. Daarom kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheden voor verdere concentratie van prostaatkankerzorg.

Inkopen op basis van uitkomsten van zorg

Inkopen op basis van uitkomsten van zorg is een belangrijk thema voor Zilveren Kruis om de beweging in het kader van ‘Zorg Veilig Thuis’ te ondersteunen en daarmee waarde te creëren voor onze verzekerden.

Wij ontwikkelen daarom contracten op basis van integrale zorgkosten en uitkomsten van zorg die voor onze verzekerden relevant zijn. Deze contracten zijn gebaseerd op (delen van) de ‘patient journey’ en gaan over het algemeen verder dan de zorg die door een afzonderlijke zorgaanbieder geleverd wordt. Dit is vooral relevant in de beweging die wij inzetten in het kader van ‘Zorg Veilig Thuis’. 


Het is onze overtuiging dat betere uitkomsten van zorg zullen leiden tot lagere integrale kosten, ook als er investeringen gedaan moeten worden. Afhankelijk van de uitkomsten van zorg, willen wij met zorgaanbieders contractuele afspraken maken over de verdeling van deze lagere kosten (‘shared savings’). 

Keuze-informatie zet
de klant aan het roer

De afgelopen periode hebben wij uitkomstgerichte contracten afgesloten rondom longzorg (De Nije Veste), cardiologische zorg (Geinzorg), HIV (OLVG), CVA (Erasmus Medisch Centrum samen met Rotterdamse revalidatie instellingen) en online monitoring van patiënten met chronisch hartfalen met meerdere aanbieders. Dit jaar zullen wij onze focus leggen op chronische aandoeningen en patiëntgroepen, zoals kwetsbare ouderen, om te stimuleren dat patiënten in de eerste lijn zoveel betere zorg krijgen dat ze veel minder vaak in ziekenhuizen hoeven te worden behandeld. In de GGZ zetten wij beleid in om de beweging van klinische naar ambulante zorg en van
‘face to face’ naar digitale zorg te stimuleren.

Wij gaan in gesprek over verschillen in uitkomsten van zorg

Zorgverlening gebaseerd op toegevoegde waarde voor de patiënt, neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen de Nederlandse gezondheidszorg en Zilveren Kruis steunt die beweging van harte. Van ‘waarde’ in zorg is sprake als zorg bijdraagt aan voor de klant relevante uitkomsten van gepaste zorg, tegen de laagst mogelijke integrale kosten. Wij willen met inkoop op basis van uitkomsten de focus verleggen van het inkopen van prestaties naar het inkopen van resultaten.

Patient
journey

Klachten
Hulpvraag
Therapie
Onderzoek
Diagnose
Kwaliteit

Zilveren Kruis investeert in het borgen van de basiskwaliteit en het transparant maken van zorguit-komsten. Voor onze verzekerden leveren deze uitkomsten steeds meer keuze-informatie op over
een behandeling.

De basiskwaliteit
hoort op orde te zijn 

Van de aanbieders die wij contracteren,
verwachten we dat de geleverde zorg
voldoet aan de minimum-normen van de wetenschappelijke verenigingen,
van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, en voldoet aan de kwaliteitsvoor-waarden in onze contracten. Toepassingen dienen medisch verantwoord te zijn en aan stand van wetenschap en praktijk te worden getoetst. Patiëntveiligheid is hierin een leidend thema.

In de gesprekken met zorgaanbieders zal het onderwerp kwaliteit op basis van transparante indicatoren een prominente rol krijgen door gebruik te maken van het een gezamenlijk kwaliteitsdashboard. Daarnaast kijken wij naar internationale ontwikkelingen in de zorgstandaarden en vergelijken waar mogelijk ook de uitkomsten van zorg. Als de  internationale kwaliteit hoger is dan in Nederland, gaan we daarover in dialoog met de beroepsvereniging of passen ons inkoopbeleid aan. Daarom kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheden voor verdere concentratie van prostaatkankerzorg.

Inkopen op basis van uitkomsten van zorg

Wij gaan in gesprek over verschillen in uitkomsten van zorg

Inkopen op basis van uitkomsten van zorg is een belangrijk thema voor Zilveren Kruis om de beweging in het kader van ‘Zorg Veilig Thuis’ te ondersteunen en daarmee waarde te creëren voor onze verzekerden.

Zorgverlening gebaseerd op toegevoegde waarde voor de patiënt, neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen de Nederlandse gezondheidszorg en Zilveren Kruis steunt die beweging van harte. Van ‘waarde’ in zorg is sprake als zorg bijdraagt aan voor de klant relevante uitkomsten van gepaste zorg, tegen de laagst mogelijke integrale kosten. Wij willen met inkoop op basis van uitkomsten de focus verleggen van het inkopen van prestaties naar het inkopen van resultaten.

Wij ontwikkelen daarom contracten op basis van integrale zorgkosten en uitkomsten van zorg die voor onze verzekerden relevant zijn. Deze contracten zijn gebaseerd op (delen van) de ‘patient journey’ en gaan over het algemeen verder dan de zorg die door een afzonderlijke zorgaanbieder geleverd wordt. Dit is vooral relevant in de beweging die wij inzetten in het kader van ‘Zorg Veilig Thuis’. 


Het is onze overtuiging dat betere uitkomsten van zorg zullen leiden tot lagere integrale kosten, ook als er investeringen gedaan moeten worden. Afhankelijk van de uitkomsten van zorg, willen wij met zorgaanbieders contractuele afspraken maken over de verdeling van deze lagere kosten (‘shared savings’). 

De afgelopen periode hebben wij uitkomstgerichte contracten afgesloten rondom longzorg (De Nije Veste), cardiologische zorg (Geinzorg), HIV (OLVG), CVA (Erasmus Medisch Centrum samen met Rotterdamse revalidatie instellingen) en online monitoring van patiënten met chronisch hartfalen met meerdere aanbieders. Dit jaar zullen wij onze focus leggen op chronische aandoeningen en patiëntgroepen, zoals kwetsbare ouderen, om te stimuleren dat patiënten in de eerste lijn zoveel betere zorg krijgen dat ze veel minder vaak in ziekenhuizen hoeven te worden behandeld. In de GGZ zetten wij beleid in om de beweging van klinische naar ambulante zorg en van
‘face to face’ naar digitale zorg te stimuleren.

Keuze-informatie zet de klant aan het roer

Kwaliteitsinformatie op basis van uitkomsten is steeds meer beschikbaar. Deze informatie delen we zoveel mogelijk met onze klanten.